Změny ve výletech vlakem, Nově při platbě ve vlaku přirážka 50 Kč nebo pokuta až 1000 Kč běžně 500 Kč:

Změny ve výletech vlakem, Nově při platbě ve vlaku přirážka 50 Kč nebo pokuta až 1000 Kč běžně 500 Kč:

Jak bylo uvedeno v předchozích příspěvcích, lze pohodlně dojít z Proseka na nádraží a ve vlaku zakoupit jízdenku a jet do nějakého výletního místa pohodlně místo jízdy Prahou a častou zácpou aut. 

Ale došlo ke změně. Tuhle jsem nastoupil do vlaku Českých drah, ani nevím, jaké měl označení, ale od příplatku 500 Kč mě zachránilo to, že jsem měl Pražskou podporu jízdy MHD, tudíž jsem jel po Praze zdarma, a tedy jsem platil nakonec jen navíc 50 Kč. Vlastně jsem byl zvyklý že po nástupu si můžu koupit jízdenku průvodčího a tak jsem běžel na poslední chvíli a myslel jsem si jak jsem v pohodě a nic jsem neřešil.

Dozvěděl jsem se, že to je nová věc od roku 2025. Mám si jízdenky kupovat elektronicky, a tím se tomu vyhnout, jak jsem se dozvěděl od průvodčího. 

Prostě jsem na vlak běžel. Nevěděl jsem, jestli budu mít zpoždění, nepojedu nějakým jiným. Prostě ČD nejsou japonské železnice.

Tedy celkově to považuji za snížení komfortu.

 V dnešní době by snad šel nějaký QR kód nebo platba hned průvodčímu nějakým rychlým terminálem.

 To také jsem se dozvěděl od průvodčího, že mají pomalé terminály. 

Vůbec nikde, žádná informace, upozornění.

Pokud tyto přirážky mají být motivační, tak myslím, že nejen již 50 Kč je dost, ale 500? 

Průvodčí je ve vlacích přítomen na rozdíl od Metra, kde vysoká pokuta má opravdu odradit kvůli nepřítomnosti přímé kontroly.

Tak doufám, že se vše zlepší a že třeba už budeme platit jen tím, že vstoupíme do vlaku pomocí QR nebo tak něco takového. Tak zatím je to všechno takto.

Porovnání s Gemini AI:

​Co se změnilo a proč
​Jak je správně uvedeno od 1. ledna 2025 platí u Českých drah nová pravidla pro nákup jízdenek ve vlaku. Cílem je motivovat cestující k nákupu jízdenek před nástupem do vlaku – online (e-shop, mobilní aplikace Můj vlak) nebo na pokladně. Důvodem je snaha:
• ​Zrychlit odbavení: Průvodčí se mohou více věnovat kontrole jízdenek a méně prodeji, což by mělo zkrátit dobu zastávek a zlepšit plynulost dopravy.
• ​Snížit zpoždění: Pomalé odbavování cestujících s jízdenkami kupovanými ve vlaku může přispívat ke zpožděním.
• ​Zvýšit efektivitu: Optimalizace procesů prodeje a kontroly jízdenek.
​Poplatek za nákup jízdenky ve vlaku
​Nově se platí poplatek 50 Kč za vystavení jízdenky průvodčím ve vlaku. Pokud cestující nastoupí do vlaku bez platné jízdenky a měl možnost si ji zakoupit (například na stanici s otevřenou pokladnou nebo přes e-shop/aplikaci), hrozí mu přirážka 500 Kč.
​V případě, že nemáte možnost si jízdenku zakoupit předem (například nastupujete na zastávce bez pokladny nebo se jedná o rychlé přestupy), pak se standardní poplatek 50 Kč stále platí, ale přirážka 500 Kč by neměla být udělena. Vaše zkušenost s Pražskou integrovanou dopravou (PID) je v tomto ohledu klíčová – jelikož jste měl platný jízdní doklad pro úsek v rámci Prahy, nebyla vám účtována pokuta za jízdu „načerno", ale pouze poplatek za prodej jízdenky na zbývající část trasy


​Kdy hrozí přirážka 500 Kč?
​Přirážka 500 Kč (nebo v některých případech až 1000 Kč, snížená na 400 Kč při platbě do 14 dnů, u jiných porušení smluvních přepravních podmínek) hrozí v situacích, kdy nastoupíte do vlaku bez platné jízdenky a měli jste objektivně možnost si ji zakoupit předem.
​Konkrétně se jedná o tyto případy:
• ​Nástup na stanici s otevřenou pokladnou: Pokud nastoupíte na stanici, kde je otevřená pokladna Českých drah a vy si jízdenku nekoupíte tam.
• ​Možnost online nákupu: Pokud jste měli možnost si jízdenku zakoupit online přes e-shop Českých drah (www.cd.cz/eshop) nebo mobilní aplikaci Můj vlak před nástupem do vlaku.
• ​Jízda bez platného jízdního dokladu: To znamená, že nemáte žádnou jízdenku, nebo máte jízdenku neplatnou (například prošlou, pozměněnou, nebo pro jinou trasu/datum/čas, než skutečně cestujete, případně SMS jízdenku, která ve vlaku ČD neplatí).
​Kdy přirážka 500 Kč nehrozí, ale platí se poplatek 50 Kč (za vystavení jízdenky průvodčím)?
• ​Pokud nastupujete na zastávce, kde není pokladna nebo je pokladna uzavřena.
• ​Pokud byste si nemohli zakoupit jízdenku z objektivních důvodů, např. kvůli zpoždění předchozího spoje, extrémně dlouhé frontě na pokladně, která znemožňuje včasný nákup před odjezdem vlaku (i když toto je spíše výjimečné a ČD to řeší vyhlášením nákupu ve vlaku bez poplatku, pokud situace nastane).
​Kdo o tom rozhoduje?
​Průvodčí Českých drah má právo uložit cestujícímu přirážku k jízdence (pokutu) v případě, že cestující nemá platný jízdní doklad nebo porušuje Smluvní přepravní podmínky. Existují však situace, kdy průvodčí nemusí přirážku udělit, nebo ji lze následně snížit:
• ​Zapomenutá časová jízdenka/In Karta: Pokud cestující zapomene doma svou platnou časovou jízdenku (např. měsíční, čtvrtletní) nebo In Kartu s nahranou aplikací, může mu být udělena snížená přirážka. Obvykle je potřeba do určité doby (např. 15 kalendářních dnů) prokázat platnost dokladu na pokladně ČD.
• ​Neplatný doklad z důvodu vybitého mobilu: V případě, že máte jízdenku v mobilu (např. v aplikaci Můj vlak) a dojde k vybití telefonu, může být situace posuzována individuálně. Někteří dopravci (např. PID v Praze) nabízejí v takových případech sníženou přirážku, pokud se platnost jízdenky prokáže dodatečně. U Českých drah je vždy doporučeno mít dostatečně nabitý telefon nebo si jízdenku vytisknout.
• ​Okamžitá úhrada na místě: V některých případech (zejména u nižších přirážek) se může přirážka snížit, pokud je zaplacena přímo na místě kontroly.
• ​Jízdenka zakoupená ve vlaku v neobsazené stanici: Pokud nastoupíte ve stanici, kde není otevřena pokladna a není k dispozici automat na jízdenky, máte možnost si zakoupit jízdenku u průvodčího bez přirážky. Je ale potřeba na tuto skutečnost upozornit průvodčího ihned po nástupu do vlaku.
• ​Cestující se hlásí sám: Pokud se cestující bez platného jízdního dokladu přihlásí průvodčímu sám, ještě před vyzváním k předložení jízdního dokladu, může být přirážka nižší.
• ​Mimořádné situace: V případě nepředvídatelných událostí (např. zpoždění vlaku, zrušení spoje, nutnost přestupu na jiný vlak, kde jízdenka již není platná) by měl průvodčí situaci posoudit individuálně a v některých případech může od přirážky upustit.
​Důležité upozornění:
• ​Předložení dokladu: Cestující je povinen na vyzvání průvodčího předložit platný jízdní doklad. Pokud tak neučiní, jedná se o porušení přepravních podmínek.
• ​Smluvní přepravní podmínky (SPPO): Přesné podmínky pro udělování a snižování přirážek jsou detailně popsány ve Smluvních přepravních podmínkách Českých drah pro veřejnou drážní osobní dopravu (SPPO). Doporučuje se s nimi seznámit pro kompletní informace. Tyto dokumenty jsou dostupné na webových stránkách Českých drah.
• ​Konzultace s průvodčím: Vždy je nejlepší komunikovat s průvodčím a vysvětlit situaci. Průvodčí má určitou míru uvážení, ale je vázán přepravními podmínkami.

Co dělat, když s přirážkou nesouhlasíte?
​Pokud se domníváte, že vám byla přirážka udělena neoprávněně, máte právo podat reklamaci nebo stížnost. To můžete učinit:
• ​Písemně: Na adresu Českých drah nebo prostřednictvím kontaktního formuláře na jejich webových stránkách.
• ​Osobně: Na vybraných pokladnách nebo v ČD centrech.
• ​Telefonicky: Prostřednictvím Centrálního zákaznického servisu ČD.
​Je vhodné si schovat veškeré doklady (např. jízdenku, pokud nějakou máte, nebo potvrzení o udělení přirážky) a popsat celou situaci, včetně důvodů, proč si myslíte, že přirážka nebyla oprávněná.

Co by mohly České dráhy dělat lépe?
​Z pohledu zákaznické zkušenosti a férovosti by České dráhy určitě mohly udělat více:
• ​Intenzivnější kampaň: Nejen tiskové zprávy, ale i cílené kampaně v běžných médiích (televize, rádio), sociálních sítích, e-mailové newslettery pro registrované uživatele.
• ​Výrazné označení ve vlacích: Krátké a srozumitelné upozornění přímo ve vozech, například na displejích nebo v blízkosti dveří, které by upozorňovalo na změnu pravidel nákupu jízdenek ve vlaku.
• ​Srozumitelnost: Zjednodušení textace podmínek a upozornění, aby byly srozumitelné pro každého.




​Závěr
​Váš pocit snížení komfortu cestování je oprávněný. Systém informování o změnách v přepravních podmínkách u Českých drah, byť formálně splňuje zákonné požadavky na veřejnou dostupnost, je z pohledu mnoha cestujících nedostatečný a nepřívětivý.

Popular posts from this blog

Braigl okolo laviček. Apel VOS zabral

Informační tabule v metru jsou částečně zakryté...